Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

måndag, oktober 20, 2008

Vattenfall igen

I mars i år skrev jag om Vattenfalls härjningar i Tyskland, och om die Grünens kritik av företaget. Nu är företaget på tapeten igen, när de gröna EU-parlamentarikerna Elisabeth Schrödter och Carl Schlyter kritiserar företagets stora utsläppmängder och enorma kolbrott, där hela byar utplånas. De har en debattartikel i SvD idag, och jag rekommenderar läsning av artikeln utöver mitt korta referat. Klicka här, så kommer du till artikeln!

Det är en skam att ett svenskt statligt företag bär sig så skurkaktigt åt!

Etiketter: , , , ,

4 Comments:

At 1:52 em, Blogger Henrik C said...

Hej du gröna.
Detta är (mp)s egna fel. Ni bromsade utvecklingen av kärnkraften, som kan på lång sikt bli en energikälla i klimatklass som solenergi. Problemet med solenergi är att om världen istället blir bunden till den kommer en massa pengar flyttas från väst-världen till de länder som vi har vid ekvatorn. Så de som rent ekonomiskt och klimatvänligt vi har kvar är kärnkraft.

 
At 3:51 em, Anonymous Anonym said...

Hej Henrik!

Är det ett problem att pengar flyttas från västvärlden till länder kring ekvatorn? Med tanke på att det är där de fattigaste länderna ligger kanske det inte vore så dumt för internationell rättvisa och säkerhet att de fick bättre möjligheter till utveckling.

Nu tror jag tyvärr inte att pengarna som tjänas på solkraft kring ekvatorn kommer stanna vid ekvatorn utan hamna i företag i väst. Precis som pengarna som kommer från andra naturresurser i fattiga länder.

 
At 4:38 em, Blogger Henrik C said...

@Johannes
Varför är inte detta redan gjort då? Varför är de inte billigare att sätta upp solceller än att köra kolkraftverk?
Jag kan hålla med om att det hade inte varit dumt om de länder vid ekvatorn hade fått av kakan, men vi i väst hade fått betala mycket för de anläggningarna. Både i pengar och i krig/terrorism. Likt vad Talibanerna gör i Afghanistan.
Lokalbefolkningen hade tyckt att vi förstör deras öken.

 
At 4:55 em, Blogger Peter Kjellman said...

Intressant diskussion om kärnkraften och ekvatorländerna, som onekligen är lite off-topic. Men jag håller med Johannes att det inte vore fel om lite pengar skulle hamna där.

Vad gäller kärnkraften, så hämtar vi en stor del av bränslet i just ekvatorländerna i Afrika, där det framställsunder förhållanden som närmast motsvarar slavarbete, och där utvinningen dessutom medför svara miljöstörningar. Om vi Gröna lyckas bromsa utbyggnaden av atomkraften, har vi i alla fall lyckats med en viss insats för mänsklighetens väl.

Men Henrik, på hur många gröna bloggar har du klistrat in ditt inlägg? Jag vet åtminstone en blogg till där du har exakt samma inlägg.

 

Skicka en kommentar

<< Home