Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

fredag, oktober 03, 2008

Olmert rehabiliterar sig

Hos Anna Boo hittade jag detta: "- Vi måste nå ett fredsavtal med palestinierna, och det betyder i praktiken att vi måste lämna nästan hela territorierna, om inte hela territorierna, säger Olmert till dagstidningen Yediot Ahronot inför det judiska nyåret." texten är från ett referat i DN om ett uttalande som den israeliske premiärministern nyligen gjort.

Olmert säger att ockuperade territorier ska lämnas tillbaka, även Golanhöjderna, och till och med att att han accepterar en delning av Jerusalem. Han förklarar att detta är nödvändigt.

Olmert är ett av få exempel på hökpolitiker som omvärderar och kommer på bättre tankar. "- Jag försöker inte rättfärdiga vad jag gjort i 35 år. Under många av dessa år ville jag inte se verklighetens fulla djup." Vi får hoppas att han får fler av sina landsmän att tänka om åt samma håll. Det skulle kunna göra att alla djupa sår i Palestinafrågan skulle kunna läka ut. Det är mycket länge sedan något hoppfullt hördes i den regionen, men äntligen!