Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

fredag, oktober 10, 2008

Parkeringsplatser i stället för park

Igår passerade Emma och jag genom kommunens östliga metropol Pålsboda. I fjol stred vi med sossarna för att bevara det gamla trevliga vita huset mittemot ICA och Apoteket, men förlorade striden. Huset skulle rivas, och något slags park anläggas. Nu är parken på plats, och det visade sig vara en car-park. En grå grusplan motsvarar inte vår uppfattning om vad en park är.

Det bästa hade varit att huset renoverats, och det näst bästa en trevlig park. Parkeringsplatser finns ett antal på andra sidan gatan, och mig veterligt blir inte den platsen full ens på fredag eftermiddag när alla pålsbodingar helghandlar.

Nej, kära sossar, detta duger inte. Kör bort gruset, lägg ut jord, anlägg rabatter, plantera buskar och träd, sätt ut några bänkar och låt Pålsboda få lite grönt och vackert bland betonghusen. Det finns ju andra värden än plåt och betong.

Etiketter: , ,