Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

måndag, oktober 06, 2008

Medlemsomröstningen klar


Idag kom resultatet från från Mp:s medlemsomröstning om EU-utträde eller ej. Så här ser redovisningen av rösterna ut:

FAKTA MP:S MEDLEMSOMRÖSTNING (www.mp.se)
Antal röstberättigade (medlemsantalet den 30 juni): 7 828
Antal som röstade: 3 641, 46,5 procent
Nej-röster (slopa EU-utträdeskravet): 2 012, 55,6 procent
Ja-röster: (ha kvar EU-utträdeskravet): 1 609, 44,4 procent
Ogiltiga: 20 stycken
Skillnad mellan ja och nej: 11,2 procent


För egen del är jag nöjd med resultatet - jag har själv röstat för ett slopat utträdeskrav. Det ökar våra möjligheter att driva vår politik i unionsfrågorna på ett trovärdigare sätt, och kommer att underlätta samarbetet med våra gröna systerpartier i unionsländerna. Jag tror också att EU är ett bra forum för samarbete inom Europa, och att unionen under sin existens troligen bidragit till att trygga en fredlig samexistens mellan stater som tidigare utkämpat blodiga krig med varandra.

Men när jag har sagt det, måste jag också genast tillägga att den gröna kritiken mot demokratibristerna, byråkratin och toppstyrningen inte kommer att uppphöra. Tvärtom måste vi driva den än hårdare utan att ge upp. För fortfarande är vi ett EU-kritiskt parti - den saken har vi inte ändrat på genom omröstningen.

Nu är det dags att värma upp inför EU-valet, så att vi kan knipa åtminstone ett mandat till. Det behövs - EU måste bli mycket grönare!