Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

torsdag, november 13, 2008

Bloggar och samtalston

De ganska få bloggar som jag frekventerar finns inom politiken, främst då inom den gröna sfären, men jag håller även koll på några liberala och socialdemokratiska bloggar. Tonen i bloggarna är städad, och man förolämpar inte varandra, även om man kan vara både kritisk och polemisk. Jag har inte reflekterat så mycket över att det skulle kunna vara annorlunda, även om jag sett några trista bloggar med en smula oborstat språk på de yttre höger- och vänsterkanterna.

Men en artikel i dagens GP får mig att undra vad för sällskap man har som bloggare ute på webben. Statsvetaren Bo Rothstein är mycket kritisk till åtskilligt som skrivs:
Mina egna intryck från att under denna höst försökt ta del av vad som debatteras i "bloggosfären" ger vid handen att bloggland till en stor del består av osorterade trivialiteter samt en försvarlig del förolämpningar, okvädningsord och rasistiska stämplingar.


De exempel han lyfter fram är förvånande och också mycket otrevliga. Att det i alla tre fallen rör sig om personliga påhopp han själv utsatts för, minskar inte trovärdigheten i hans artikel, snarare tvärtom. Och nog blev jag förvånad när jag läste exemplen - vem väntar sig antisemiska påhopp från politiker på vänsterkanten?

Etiketter: , ,