Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

måndag, mars 10, 2008

Hugin och Munin - smartare än vad vi tror

Tidigare idag satt jag och såg hur en skata letade grenar i trädet utanför klassrummet. Hon hackade av dem och lät dem sedan falla till marken, sorterade dem och flög iväg med dem hon valde ut till trädet på skolans innegård. Där inne håller ett bo sakta men säkert på att ta form.

Att fåglar är intelligenta är inget nytt, och de flesta av oss har nog mer än en gång blivit imponerade av deras fiffighet. Idag hittade jag en video på tyska der Spiegel, som jag inte kan låta bli att dela med mig av. Den handlar om korpar, de kanske allra smartaste av fåglar. Klicka länken och se: Spiegel Video

Etiketter: , , ,