Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

fredag, mars 07, 2008

Årets bild

Idag publicerar Svenska Dagbladet årets bild. Det är ingen bild att bli glad över, och den kommer säkert att ge upphov till en angelägen debatt. Bilden föreställer en brasiliansk etanolfabrik som pryds av mörka svarta rökplymer. Är det så den etanol vi tror vara ett rent bilbränsle produceras?

Man kan dra två slutsatser:
1. Så snart som möjligt bör man införa Krav- och Rättvisemärkning av importerat bränsle, eller något liknande som garanterar att produktionen sker under miljö- och arbetsmässigt godtagbara förhållanden. Det måste också finnas krav på att produktionen är energieffektiv.
2. Man måste ta fram en annan motor för våra fordon än förbränningsmotorn. Även i andra avseenden måste fordonen anpassas till en förnyelsebar och miljöriktig drift.

Etiketter: , , , , ,

2 Comments:

At 12:42 fm, Blogger Pholostan said...

Jag tycker det är intressant att bilden manipulerats för effekt. När bilden publicerades första gången var den mycket ljusare. Det skulle väl se "smutsigare" ut antar jag.

Här publicerades bilden första gången:
http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_134915.e24

 
At 6:59 fm, Blogger Peter Kjellman said...

Pholostans och Aryans kommentarer är intressanta, och leder till kritiska frågor om denna bild och andra. För vad ser vi? Är bilden sann eller manipulerad för att ge avsedda reaktioner hos oss som ser den i tidningen och på nätet?

Pholostan länkade till den artikel där bilden först publicerades. http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_134915.e24
När jag skrev blogginlägge, hade jag inte läst den. Men den ändrar inte slutsatserna om kvalitetsmärkning och behovet av miljöriktigare fordon,

 

Skicka en kommentar

<< Home