Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

lördag, augusti 19, 2006

Valkompass

Så här i valtider dyker det upp test på tidningarnas webbsidor där man kan testa vilket parti man sympatiserar mest med. Testen är trubbiga, och baserar sig på ett begränsat antal frågor testmakarna anser vara viktiga. Partiernas uppträdande, kultur och ansende hamnar helt utanför testen - på gott och ont.

Jag gjorde nyss SvD:s valkompass. Resultatet var lite förvånande. Helt övertygande var min mp-tillhörighet, där jag uppnådde 82% av samtycke med partiet. Det var väntat. Mindre väntat var 70% sossesympatier. Först blev jag förskräckt, men insåg snabbt att det jag har svårt med hos sossarna inte kommer fram i testet. Felet med sossarna är nog inte främst ideologin, utan den praktiska politiken. Och där ser det illa ut med pampvälde och betongfundamentalism på åtskilliga håll, både hemma i Hallsberg och på riksnivå.