Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

tisdag, mars 18, 2008

Tekultur


En av de obehagliga sakerna med vårt land är benägenheten att ständigt dricka kaffe vid alla möjliga och omöjliga tillfällen. Kaffe kan vara gott men inte för ofta. I helgen lyckades jag fly undan kaffediktaturen och landade på Garvaregården i Askersund tillsammans med sambon Emma. Varje helg servar man afternoon tea, och ställer fram te, scones, vispgrädde, marmelad och shortbread på bordet. Det är mycket gott - och mycket mättande.

Men allt till five o'clock tea behöver inte vara sött och gräddigt. Även sandwich med olika innehåll passar bra. Gurk- eller laxsandwich är fina alternativ till de söta kaloribomberna.

Att teet ska vara bryggt i kanna behöver jag inte skriva. Inte heller att det ska vara en ren klassisk tesort som Earl Grey, Darjeeling eller Keemun, i stället för diverse parfymerade bladblandningar.

Etiketter: , , ,

1 Comments:

At 7:42 fm, Anonymous Anonym said...

Det där ser ju onekeligen fantastiskt gott ut. Jag har alltid haft en liten ordningsam engelsman inom mig och när jag ser det här vill han ut mer än någonsin :)

Gillar din blogg!

//Micke (också MP)

 

Skicka en kommentar

<< Home