Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

tisdag, februari 03, 2009

Intervjuad

Idag ersatte jag Emma vid kommunstyrelsens möte. Det var några ärenden om tillbyggnad och renovering av förskolelokaler, där vi röstade för majoritetens förslag. Borgarna ville låta bli tillbyggnaderna. Det skulle emellertid vara ganska dumt, eftersom dels familjerna skulle få problem när det inte finns platser, dels skulle det få familjer att välja andra kommuner än Hallsberg att bo i.

På väg ut till lunch blev jag haffad av en journalist från NA, och blev intervjuad en lång stund. Frågorna var både svåra och intressanta. De flesta handlade om alla de varsel som lagts inom kommunen. Hur ska man hantera situationen då så många kommer att stå utan arbete och vad kommer kommunen att kunna göra för dess människor? Mina svar blev ganska allmänna. Kommunen har ju relativt små möjligheter att hjälpa människor rent konkret. Man kan ge den kommunala vuxenutbildningen resurser att ge människor kompetenshöjande utbildning, och ev. skulle kanske kommunen kunna erbjuda vissa praktikplatser. Men det räcker inte långt. Kommunen har varken resurser eller befogenheter att ge mer konkret hjälp, även om det skulle behövas.

Ett stort problem är försämringarna i arbetslöshetförsäkringen. Ersättningarna har sänkts och det kommer bli svårt för många att klara ekonomin och att behålla bostäderna. Läget försvåras av långa handläggningstider, och det trista faktum att många valde att gå ur a-kassorna när Alliansen började krångla så att avgifterna rakade i höjden. De som gått ur kassan kommer att ha en mycket otrevlig sits.

Regeringens förhållandevis passiva inställning i krisen är beklaglig. Det behövs olika stimulansåtgärder, så att ekonomin åtminstone håller styrfart. Man borde utnyttja situationen till investeringar i klimatvänligare infrastruktur o ch energibesparande åtgärder inom bostadssektorn. Naturskyddföreningen har i DN idag flera bra förslag, som jag önskar att jag läst före intervjun.

I intervjun betonade jag flera gånger behovet av ett regeringsskifte. Den nuvarande regeringens laissez-fairepolitik förvärrar krisen och gör den långt svårare än den skulle behöva bli. Tyvärr lär det dröja nästan två år innan vi får ta farväl av Reinfeldt et consortes.

Etiketter: , , ,