Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

lördag, december 27, 2008

Herodes går igen

När jag går genom texterna jag ska läsa som kyrkvärd i mässan i morgon, Oskyldiga barns dag, når mig nyheten om Israels bombanfall mot Gaza. 195 personer, män, kvinnor och barn, dödades enligt de senaste rapporterna. Morgondagens läsningar om Herodes barnamord i Betlehem känns kusligt samtida:
När Herodes märkte att han hade blivit lurad av stjärntydarna blev han ursinnig, och han lät döda alla gossar i Betlehem och dess omnejd som var två år eller därunder; det var den tid han hade fått fram genom att fråga ut stjärntydarna.

Då uppfylldes det som sagts genom profeten Jeremia:

Så säger Herren:
Rop hörs i Rama,
klagan och bitter gråt:
Rakel gråter över sina barn.
Hon låter inte trösta sig,
ty hennes barn finns inte mer.

Herodes ättlingar sitter kvar i Israel och för samma blodspolitik som alltid. Och omvärlden tiger inför orätten. Som alltid.

Etiketter: ,