Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

söndag, december 07, 2008

Datortrubbel

Emma skriver på sin blogg om datorns influensa och det raderade minnet. Det började för en vecka sedan med att datorn segade sig och var allmänt opasslig, trots att vi plockade i två fräscha DDR-minnen som i ett nafs fyrdubblade arbetsminneskapaciteten. Inget hjälpte, och den blev bara segare och segare, trots att vi skannade den med antivirus flera gånger. Jag tog kontakt med F-Secure, som levererar våra säkerhetsprogram, och fick i två dagar tid e-posthjälp med olika lösningar som skulle hjälpa mot. Inget hjälpte, men det visade sig i efterhand att recover-CD:n jag brände på en annan dator troligen inte arbetade som den skulle. Jag ska bränna om den, och ha in beredskap om det händer igen. I alla fall fungerade understödet från F-Secure bra - beröm till deras tålmodiga support!

Att ladda om en dator är tidskrävande, och det blev ett par sena kvällar innan allt var klart. Nu är det bara att hoppas att trojanen inte följt med i något av alla de dokument vi sparat ner.

Etiketter: , , ,