Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

söndag, december 07, 2008

Jaha, och var alla krumbukter nödvändiga?

Nu duger det tydligen att samarbeta med de gröna och sossarna. Idag kom besked om att vänstern accepterar budgettaket och är berett att medverka i en ny regering.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker - spontant känns det kanske som om v hade passat bäst utanför. Men å andra sidan kan partikamraterna ha talat Ohly till rätta, om de i allmänhet inte uppskattade hans agerande tidigare i höst. Det inger i så fall hopp.

Låt oss hoppas att det kommer att funka utan gnissel nu. Vi behöver en annan och bättre regering än Reinfeltds färglösa blåorangea junta som lägger all sin energi på att öka kontrollen över medborgarna och sedan struntar i resten. Vi har i alla fall fått reda på vad borgarnas och främst moderaternas yviga tal om frihet var värt: Frihet är kontroll - kontroll är frihet - Storebror ska se dig. Eller som Marx säger: Intressena ljuger inte.

Den viktigaste uppgiften för den nya regeringen blir att demontera alliansens uppbyggnad av kontrollstaten. En annan viktig uppgift blir att skapa ett socialförssäkringssystem med respekt för människor värdighet och berättigade behov. Det uppdraget borde vara ett tillräckligt skäl för sammanhållning i den nya trepartigruppen.

Etiketter: , , , , , , ,

2 Comments:

At 11:23 em, Blogger Rolf Ström said...

Hmmm? Då har vi alltså två block i fortsättningen. Du nämner som viktigaste uppgifter - demonteringen av kontrollstaten och skapa ett bättre socialförsäkringssystem. Du nämner inte klimatfrågan - har (mp) abtikerat i denna fråga? Jo, jag som frågar är ju Haningebo, och där minsann sitter (mp) med och styr kommunen och tycks svika sina ideal. Så...ny allians i all ära..men innehållet först tack!
Gå gärna till min blogg och se exempel på dålig samhällsplanering som jag är både förvånad och förgrymmad över.
Http://haningeprotest.blogspot.com
Vänligen
Rolf Ström
Ps. Hallsberg är ju en välkänd knutpunkt. Kan ni inte fixa in Haninge på en annan växel?

 
At 12:01 fm, Blogger Peter Kjellman said...

Nej, vi har inte abdikerat i klimatfrågan, och det var slarvigt av mig att inte ta med den i uppräkningen av de viktiga frågorna. Klimatfrågan sköts inget vidare av Alliansen, och deras atomkraftsidéer är skrämmande.

Vad gäller att växla in Haninge på en annan växel, så är jag rädd att vi hallsbergare inte kan göra så mycket. Jag har varit inne på din blogg som du lämnade länk till, och jag associear direkt till Örebros utbyggnad av det jättelika stormarknadsområdet Marieberg. Förutom de miljöproblem som etableringen i form av markförstöring och trafikutsläpp, innebär de stora kedjornas olika varuhus ett hårt slag mot de lokala handlarna i hela länet. Möjligheterna att lokalt skaffa sig det man behöver utarmas genom koncentrationen av varuhus till Marieberg. Dessutom går det bara att komma dit med bil. Det är mycket beklagligt att vi i grannkommunerna inte kunnat ha synpunkter på den etableringen.

Kämpa på och använd de överklagandemöjligheter som finns.

 

Skicka en kommentar

<< Home