Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

söndag, december 14, 2008

Jul och kitsch

Julen är kitschens triumf över sans och god smak. Ingen går fri, även om åtminstone vi här hemma försöker undvika de allra värsta excesserna. Kitsch ska avnjutas i mycket måttliga doser, även om det lätt blir överdos under just julen.

Som vän av god smak ska jag naturligtvis inte säga, att jag fascineras av och kanske också lite grand beundrar grannen "Diskokungen" som varje advent och jul bjuder på en sprakande ljuskarneval på sin balkong.

Men kitschens fullkomnare är jänkarna, som ibland saknar alla proportioner för snille och smak. Här ett klipp som tar andan ur en - efter att ha sett det, inser man att det finns en fascination också i det gräsliga. Mycket värre än så här går det nog inte att få till det.