Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

lördag, oktober 21, 2006

Skattefuskare är skattehöjare

I Svenska Dagbladet igår fredag har skattedirektör Håkan Malmert en mycket klok och belysande artikel om skattefusk och skattesmitning. "Fusk är skatt på andra" är rubriken på artikeln.

"Svartjobb hämmar tillväxt. De som köper svart, arbetar svart, eller skattefuskar på annat sätt, tror att de lurar en anonym stat. Det är en felsyn. Skattefuskaren vältrar över skattebördan på andra. Det blir skatt på ärlighet, skriver Skatteverkets utredare Håkan Malmer
." Klicka på citatet och läs hela den utmärkta artikeln!

Klart att Malmert har rätt. Det är ju vi andra som får betala skatten åt fuskarna, samtidigt som de själva i alla år parasiterar på det trygghetssystem vi finansierar genom skatterna. Och förmodligen är det också så att det är fuskarna själva som gnäller mest över de höga skatterna.

Själv har jag alltid undrat hur stor del av de hederliga skattebetalarnas skatt, som går åt att fylla hålen efter skattefuskarna. Jag gissar att det kan röra sig om märkbart mycket - kanske så mycket som 25%. Det innebär i så fall att skatten här i länet skulle kunna sänkas till 25 kronor per hundralapp från nuvarande 33 kronor. Och det med bibehållen ambitionsnivå i kommuner och landsting.

Kort sagt: Skattefuskare är skattehöjare!