Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

måndag, september 25, 2006

Skattesänkningar

Alliansens ledare var på teve nyss. Lars Leijonborg uttalade sig belåtet att arbetslöshetsersättningen skulle sänkas. "Med det finansierar vi en skattesänkning på runt tusen kronor i månaden för normalinkomsttagarna."

Jag ska alltså få en tusenlapp mera i månaden nästa år genom att man drar ner ersättningen för de arbetslösa. Och så är det nog: sänkningen av de arbetslösas ersättning sker inte för att som man sagt i propagandan för att man ska sätta fart på arbetsmarknaden. Den sker enkom för att skapa rum för olika skattelättnader för de bemedlade, och det ska betalas av de fattiga.

Den där tusenlappen vill jag inte ha. Jag har klarat mig bra hittills, men sänkningen av arbetslöshetersättningen kan vara nog för att knäcka den som redan har låg ersättning och saknar marginaler.

Detta är gammal klassisk högerpolitik - lika skamlöst skamlig som alltid.