Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

måndag, oktober 16, 2006

Budget och ministeravhopp

För några dagar sedan skrev jag något i stil med att det inte skulle så illa som vi befarade och inte så bra som borgarna hoppades med den nya regeringen. Jag fick fel: det blev långt värre än vad vi kunde befara. Regeringen Reinfeldts första veckor har präglats av storm kring flera ministrar, och hittills har två av dem tvingats avgå för diverse oegentligheter. Det är bekymmersamt att varken de avgågna ministrarna eller statsministern själv ser oegentligheterna som skäl - skälen är enligt dem den överdrivna kritiken från press, fackföreningar och medborgare. Statsministern framstår alltmer som verklighetsfrämmande och utan kontakt med genomsnittsmedborgarnas liv - det intryck man får är den lätt insnöade östermalmsbon som avfärdar skattefusk och licensskolk som sådant alla gör. Reinfeldt verkar inte längre ha ryggrad nog att uppbära sitt uppdrag.

Nu hamnar kanske granskningen av budgeten i skuggan av personskandalerna. Men det kommer nog att snart morras över alliansens budget. Det utlovade tusenlappen i sänkt skatt blir en femhundring för genomsnittslöntagaren, och den äts upp av det borttagna avdraget för fackavgiften.

Snart nog ser man att de nya moderaterna bara fanns en kort tid fram till valet. Nu är det samma gamla höger som alltid.