Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

söndag, oktober 01, 2006

Vädret

För en stund sedan tofflade jag morgonrocksklädd ut till brevlådan och hämtade tidningen. Det är den första oktober idag, men det känns som en augustimorgon. Hösten har kommit allt senare de sista åren, och jag undrar om det är växthuseffekten som visar sig så drastiskt. Just nu känns det lagom varmt och skönt, men på sikt är det djupt oroväckande. För oss här i norr blir kanske klimatet behagligare - om vi nu inte uppskattar skidåkning och isfiske, för det lär vi snart få sluta med. Men längre söderut kommer temperaturhöjningen yttra sig i torka och missväxt, samtidigt som också regnoväder och stormar kommer att bli allt våldsammare. Människor i sydligare länder får problem med sin försörjning.

Vi kan inte överlämna hela ansvaret till politiken. Som ansvarfulla människor måste vi själva handla och se över hur vi i våra egna liv kan minska våra bidrag till växthuseffekten. Här hemma har vi installerat pelletsvärme och väntar på att delta i ett försök med etanolkonvertering av bensinbilar. Vad kan du göra?