Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

lördag, maj 06, 2006

Trängselavgifter

Trängselavgifterna i Stockholm har utsatts för hårda angrepp från de borgerliga partierna som drivit en minst sagt populistisk linje i frågan. Men borgarna är inte eniga. Några kd-politiker, bl.a. Nina Ekelund, har bildat nätverket Ja till trängselskatter, som DN skriver om idag:
"Det positiva är för henne framför allt miljövinsterna och framkomligheten. Hon hänvisar ofta till olika undersökningar och mätningar och alla visar de på ett eller annat sätt att trängselskatter är bra.

- Det finns beräkningar som visar att trängseln i sig, all tid människor tillbringar i köer och så vidare, kostar mellan tre och sju miljarder per år. Till det kommer tre miljarder för sjukskrivningar och annat som kan kopplas till bilarnas utsläpp."

Köpenhamns överborgmästare Ritt Bjerregaard, f.d. miljökommissionär i EU, har varit i Stockholm och studerat trängselavgifterna. Hon är positiv och arbetar för att införa avgifter i den danska huvudstaden. "Nu påbörjar hon, trots [den danska]regeringens skepsis, diskussioner om trängselskatt med Köpenhamns grannkommuner. Och efter Stockholm vill hon besöka Oslo och London för att ta intryck av deras trängselsystem. - Inom de närmaste tio åren tror jag att alla storstäder i Europa inför det."

För några veckor sedan besökte jag Stockholm. Jag bodde där under senare hälften av åttiotalet, och flyttade därifrån på grund av bostadsbristen och trafikgyttret. Nu, efter att man infört trängselavgifterna, var det lugnt och stilla på gatorna, ungefär som en vanlig förmiddag i Örebro. Trafiken flöt på ordentligt, och gyttret var borta - det gick att komma fram på gatorna. Stockholmarna har vunnit mycket på detta.