Fossilt bränsle och fossil teknik
Allt oftare kan man läsa om att bensinpriserna redan i år kan komma att stiga till 15 kr/liter. I tyska media har jag sett prognoser på 2 euro/liter. Och det är inte miljöpartiet som driver upp priserna, utan prisökningarna beror på att efterfrågan håller på att stiga snabbt. Uppgången i Kinas och Indiens ekonomier leder till ökad konsumtion av oljeprodukter. Vi är på väg mot en andra oljekris som kommer att bli både långt besvärligare och mer omstörtande för den västerländska livsstilen än vad den kortvariga på 1970-talet var.
Alternativa bränslen börjar därför att bli intressanta även av ekonomiska skäl. Men det är tydligt att det inte finns någon enkel lösning. Enbart etanol kan inte ersätta hela dagens bensinförbrukning, liksom inte heller rapsolja kan ersätta all diesel. Det hindrar inte att etanol går framåt idag: i fjol såldes 22 618 etanolbilar i landet och det är mer än fyra gånger fler än föregående år. Likaså ska en stor etanolfabrik anläggas i Norrköping. Rapsmetylester som är den vanliga biodieseln framställs inte i någon större utsträckning, trots att den kanske är det alternativbränsle som vore lättast att lokalproducera.
De olika alternativa drivmedel vi känner till, kan inte framställas i den mängd som dagens fordon och trafik kräver. När oljan börjar sina, måste vi därför ifrågasätta de sätt på vilka transporter sker idag. I tätorter går detta förhållandevis enkelt att lösa med förbättrad kollektivtrafik, medan situationen blir svårare för glesbygden, där kollektiva trafiklösningar tenderar att bli både dyra och osmidiga.
Dagens bilar är för bränsletörstiga, därför att de är så tunga. Genom nya material kan man bygga lättare fordon, som behöver påtagligt mindre med bränsle för att ta sig fram. Det finns bilar som drar mindre än hälften av vad en standardbil förbrukar. Tekniken finns redan idag, men de ännu förhållandevis billiga fossilbränslena hindrar att den tillämpas fullt ut.
Det finns också rent praktiska hinder för människor att gå över till alternativa bränslen. Många bilar går att köra med etanolinblandning i bensinen och det finns nya etanolbilar att köpa, men det finns inga tankställen utanför storstäderna. Likaså skulle det behövas tankställen för biodiesel. Det är naturligtvis helt förvänt: folket i glesbygden BEHÖVER sina bilar på ett helt annat sätt än stadsbon som har busshållplatsen utanför fönstret.
Dessutom är biltillverkarna ofta onödigt negativa till att tillhandahålla konverteringar till äldre bilar. Oftast är det förhållandevis lite som krävs för att ställa om en bensinbil till etanol, och det skulle inte behöva vara särskilt dyrt att göra en konvertering. Efter godkänd registeringsbesiktning för det nya bränslet, borde man få en såpass påtaglig skatterabatt på bilen, att konverteringen var intjänad på ett par år.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home