Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

onsdag, april 26, 2006

Onsdag kväll

Min ständiga morgonoptimism fick mig att utlova en kvällsdrapa om kärnkraften. Det blir nog inte så mycket av det.

Jag kom sent hem från jobbet efter veckans andra konferens där vi diskuterat organisationen och den kommande gymnasiereformen. Vad reformen kommer att innebära och hur vi ska gestalta den i Sydnärke kommer att bli temat för en studiedag i övermorgon. Planeringen sätter igång redan under sommaren, så att eleverna som börjar hösten nästa år kan få rätt valinformation redan nu till hösten. Det verkar finnas ganska många frågetecken om åtskilligt i reformen, och jag misstänker att vi får planera samtidigt som Skolverket och departementet formulerar innebörden av den. Det fick vi göra när den nuvarande läroplanen för gymnasieskolan förverkligades. Vi morrade och slet, men i slutändan blev resultatet faktiskt riktigt bra. Förmodligen blir det så den här gången också.

Vi hörs igen, snart.