De Gröna i Hallsbergs kommun
Under den innevarande mandatperioden, alltså sedan valet 2002, har mp-avdelningen i Hallsbergs kommun vuxit ordentligt. 150% är mer än en fördubbling.
Orsakerna till ökningen är naturligtvis flera, men lokalt har partiet tagit intressanta initiativ och aktivt deltagit i den mediala debatten. Människor har sett att vi tagit ställning och lyft viktiga frågor.
En annan orsak är nog att de gröna blir tydligare som en tredje kraft inom svensk politik. De etablerade partierna övergår alltmer till att föra fram lättsålda idéer, som snarare bygger på beräkning än övertygelse. Man satsar hellre på det man tror lönar sig än på det man tror på. I Nerikes Allehanda 16/4-06 skriver Lars Ströman om detta under rubriken "Partier som varumärken". Han går genom de olika partierna, och konstaterar att de flesta av de etablerade partierna snarare har blivit varumärken än politiska organisationer. Bland de få undantagen från detta skulle de Gröna vara: "Miljöpartiet var drivande för den asyllag som gett en ny chans åt asylsökande som vistats länge i Sverige. Partiets inställning till bensinpriset kan knappast betraktas som en anpassning till opinionen. Dessutom har partiet en bångstyrig medlemskår som inte drar sig för att fatta beslut som partiledningen anser vara lite pinsamma." Han resonera vidare runt varumärkespartierna och konstaterar att "politiken riskerar att bli slirig." "Om ingen politiker törs säga något som förefaller obehagligt för väljarkåren, så blir också politiken passiv." Ströman har fångat något mycket väsentligt i sin artikel, och som grön kan man bara glädja sig över berömmet. För visst är det beröm åt ett parti att medlemmarna vågar gå emot partiledningen? Liksom att partiledningen faktiskt lyssnar.
Vi är glada att bli fler. Det ger oss resurser att arbeta vidare med stärkta krafter. Vi har ett viktigt ärende i politiken. Tillsammans kan vi uträtta en del av det ärendet.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home