Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

onsdag, november 19, 2008

Melodifestival

Tidningarna har börjat tjata Melodifestival. Själv tiihör jag en generation som aldrig ens skulle knysta intresse för denna pseudohändelse, och jag tycker egentligen att rubriken "Melodifestival" på ett blogginlägg är alldeles för pinsam. Som motvikt mot det tilltagande pladdret runt detta plockar jag därför fram en gammal goding från 70-talet: Sillstryparn och Nationalteatern med "Doin' the omoralisk schlagerfestival".



Fotnot: "Garrotering" syftar på en grym avrättningsmetod i 70-talets fascistiska Spanien. Offren ströps långsamt med en järnbygel runt halsen och en skruv i nacken. Från vänsterhåll var man helt naturligt kritisk mot Francos fascism och dess grymheter, och man protesterade därför både mot den tidens Spanienturism och Spaniens deltagande i M-festivalen.