Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

söndag, juni 18, 2006

Ringsignaler

Varhelst folk finns, finns det också mobiltelefoner. Om inte situationen kräver att de är avstängda, betyder det att de är på. Och det betyder också att man får höra en mängd truddelutter så fort någon får ett samtal. Man lär sig en del om en människa genom hennes val av ringsignal. Allt från opera till hårdrock och barnagråt kan höras - konstigt nog har jag fortfarande inte hört någon som lagt in Povel Ramels gamla fnoskiga klassiker "Det ringer, det ringer, skynda dig att svara!"
Min gamla Ericsson saknar alla sådana valmöjligheter, och låter bara som en gammal telefon. Förmodligen är den lika grå och föråldrad som sin ägare.

Men för den som vill gå på tvären, har Staatstheater i Darmstadt alternativ att erbjuda. Man kan ladda ner repliker från kända skådespel. Vad sägs om Goethecitaten "Meine Ruh ist hin/ mein Herz ist schwer; ich finde sie nimmer/ und nimmermehr" (Min frid är slut/ mitt hjärta tungt/ och det blir aldrig/ ack, aldrig lugnt)eller "Die Botschaft hör' ich wohl/ allein mir fehlt der Glaube" (Budskapet hör jag nog, blott förtroendet felas). Och skulle man tycka att det är kul med telefon mitt i fikat med vännerna, kan man ladda ner en hejdundrande applåd också. Valet av citat antyder förresten att även tyskarna har ett sinne för ironisk humor.

När kommer länsteatern i Örebro med dramacitat som ringsignaler på svenska?

2 Comments:

At 3:53 em, Blogger Unknown said...

Detta är en bra telefon ringsignal som jag vet, ringtoner ladda ned för din telefon här: https://tones6.com/ringtone/iphone-7-water-drop-2/
Du kan se tusentals olika ringsignaler på: ringtones
Önskar dig glad.

 
At 11:02 fm, Blogger Unknown said...

Jag gillar ringsignalen: No Drama – Tinashe, Offset Ringtone

 

Skicka en kommentar

<< Home