Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

söndag, juni 04, 2006

K-G Hammar lägger ner staven

En av höjdpunkterna på mp:s kongress förra veckan var ärkebiskopens tal, efter att han fått partiets frihetspris: "Jag brukar ibland använda bilden av att i varje rum där man fattar beslut ska det finnas tre tomma stolar. På den ena stolen ska våra barnbarns barn tänkas in. På den andra stolen alla levande arter som finns. På den tredje stolen de fattiga som finns redan idag."

Han var den ärkebiskop som fick leda kyrkan, när hon äntligen lösgjorde sig från staten. Nu när kyrkan är fri, är hon också fri att trovärdigt delta i samhällsdebatten. K-G Hammar provocerade många genom att ge kyrkan en röst som inte så mycket var religiös, som medmänsklig med samhällsansvar. Den handlade om flyktingar, homosexuella och fattiga i världen, också när kritiken var hård från de egna leden.

Idag har han lagt ner staven. Jag hoppas att Wejryd som tar över den, också för vidare den socialt engagerade tolkningen av tron. Kyrkans röst måste höras i samhället, och den ska ständigt handla om alla människors värde och värdighet.