Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

onsdag, augusti 02, 2006

Atomkraft igen

I gårdagens blogg om Forsmark nämnde jag namnet Lars-Olov Höglund, som arbetar som konsult med firman Kärnkraftteknik AB. Jag har googlat på firman, och inte hittat någon hemsida. Däremot hittar man några artiklar om hans tvister med atomkraftsindustrin. Det är svårt att bedöma hans kritik, men har han rätt finns det en del missförhållanden som att säkerhetstänkandet eftersätts och att miljöprövningar håller undermålig kvalitet. Det framgår av artiklarna att firman Kärnkraftsteknik har dåliga relationer till atomindustrin - vare sig det nu beror på personkemin eller att han framför kritik.

"Själv har han kommit fram till att kärnkraften nog är alltför komplicerad för att man ska våga lita på den, särskild om den drivs med den ekonomiska vinsten som ledstjärna. Han stöder den svenska modellen med en utfasning. Han är förbryllad över att debatten nästan tystnat. Men han vet också att det är minerat område.
- Jag tror kärnkraften är extremt känslig för kritik, säger han."

I valet är atomkraften en av de viktigaste frågorna. En grön röst är en röst bort från beroendet av atomkraften och från alla de risker den medför.