Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

torsdag, juli 20, 2006

Tysklärobok

Jag ser att Emma kommenterar läroboken Meine Welt, som vi använder i steg 3 av tyska på Alléskolan. Som hon alldeles riktigt skriver så är Sandra, tjejen som boken kretsar om, riktigt duktigt grön. Hon älskar solrosor, handlar miljörätt och röstar på de gröna. Dessutom är hon alltid politiskt korrekt och superduktig på allt. Ibland är det bara för mycket av det goda. Häromåret talade jag med en företrädare för förlaget, som berättade att man dämpat ner präktigheten en del i den nya upplagan. Det känns bra, om vi köper in fler. Nu blir jag ofta en smula stressad av Sandra, eftersom jag företräder samma politiska uppfattning.

Inte blir det heller bättre av att en av de videoserier vi brukar visa för samma elever är om möjligt ännu grönare. Zehra och Sabine med vänner i Berlin predikar filmen igenom cykling, bildar protestgrupp mot bilar, spöar skinnhuven och går i solrosblusar.

Ingen elev har sagt något hittills. Det blir intressant om någon säger något nu i höst.