Peters gröna hörna

Från min Gröna hörna ska jag kommentera det som sker i världen och föra fram mina egna tankar. Det kommer att bli en blandning av högt och lågt, av vänligt och bitskt, av ytligt och djupsinnigt.

onsdag, september 06, 2006

Skandalen växer

Skandalen kring folkpartiets intrång i sossarnas datasystem växer, och verkar kunna störa valet rejält. Huruvida snokandet bland sossarnas dokument och annat gett några avgörande uppslag för fp:s politik är svårt att säga - och heller inte så förfärligt intressant. Det mest upprörande är bristen på respekt för de politiska motståndarnas integritet. Man muddrar inte motståndarnas portföljer på jakt efter information, man smiter inte in på deras arbetrum för att muddra lådorna eller tjyvöppna posten, och man tjuvläser inte andras datadokument. Om det är brottsligt eller inte kvittar - det är ett brott mot vissa grundläggande hedersbegrepp som är helt nödvändiga.

I början av 70-talet bröt sig republikanska valarbetare in i demokraternas högkvarter och stal strategisk information. Det ledde så småningom att den nyvalde presidenten fick avgå och lämna ämbetet under förnedrande omständigheter. Han hette Richard Nixon, och jag kommer osökt att tänka på honom när jag tar del av turerna kring fp:s hantering av skandalen.